Marion Zeilstra (1954)

Op 8-jarige leeftijd, hield ik mij al bezig met wat wij nu zouden noemen kunstnijverheid: breien, haken, borduren, naaien, macramé. Ik behaalde later mijn akte K handvaardigheid. En nog veel later kwamen er diverse disciplines bij: Keramiek bij Marijke Koops (KvL), Boetseren bij Huub van Meerwijk, Beeldhouwen in marmer e.d. bij Beeldhouwschool onder de Bogen en bij Benn Schroer. In 2006 volgde ik mijn eerste workshop vilten en toen was ik om: “ vilten past echt bij mij”’.

Ik noem mijzelf autodidact textielkunstenaar met voorliefde voor de techniek natvilten, met materialen als merinowol, zijden vezels en DMC borduurgaren.

Workshops vilten bij: Zijdar, Meervilt, Anneke Hoogervorst, Anne Cool, Nora van Klingeren, Phylene Lehmans, Astrid Polman.Masterclasses bij: Dorie van Dijk, Anneke Copier en Claudio Varone (architect).

Inspiratie: Ik haal mijn inspiratie uit museumbezoeken, boeken, tijdschriften, maar vooral uit de natuur. De nerven van een blad, structuren in het natte zand, kwallen op het strand, zonsopgang en -ondergang. Ik woon in Oostzanerwerf, op loopafstand van het Twiske, waar ik iedere dag loop met mijn hond en waar ik ook veel foto’s maak die ik weer gebruik voor de ontwerpen van mijn wandpanelen.

VILTEN IS VOOR MIJ IEDERE KEER WEER VERRASSEND!

Techniek. Ik heb mij de techniek van het vilten eigengemaakt, een eeuwenoude techniek die al sinds de Middeleeuwen bestaat. Door wolvezels met zeep (olijfzeep) en water in beweging te brengen, gaan de wolvezels in elkaar haken, door de wrijving gaat het vollen (vervilten) en onstaat er een lap. Ik pas daarbij zijden vezels toe, die het werk een mooie glans geven.

Exposities.

2004- OBA Molenwijk met Annemiek Damstra, Amsterdam